søndag den 4. august 2013

Hjemmelavet Ribssaft

Hjemmelavet saft er aldrig noget jeg har lavet selv - jeg drak det kun da jeg var barn og min mor lavede det! Så nu besluttede jeg, at det var tid for mig at prøve!! Jeg har ingen buske med ribs, solbær osv i min have,- så jeg tog på udflugt i mine forældres køkkenhave ;-) Jeg fik både frisk opgravede gulerødder, rødløg, almindelige løg, solbær og ribs med hjem (det er nok ikke sidste gang jeg gør det!!) Nå...men tilbage til saften!! Jeg plukkede en skål med dejlige friske Ribs - og smagte selvfølgelig også på dem! Den sort mine forældre har, er ikke overdrevet sure, så de kan sagtens spises direkte fra busken :-)
1, 2 kg Ribs blev det til - os så i gang med at koge saft! 
Denne portion giver 2 liter saft: 
1 kg Ribs 
200-300 gram sukker
½ vanillestang
2 liter vand
Vask ribsene i vand og kom dem i en gryde og lad det småsimre i ca 20 minutter.
Si derefter saften gennem en sigte i et rent viskestykke, så alle kerner og evt. stilke bliver sorteret fra.
Kom saften i en ren gryde og tilsæt vanillestang og sukker og kog yderligere 15 min under låg. Smag til undervejs og vurder selv hvor meget sukker I synes der skal i - jeg kan godt li saften lidt syrlig, men det er jo en smagssag ;-) 
Hvis der dannes skum på toppen, fjernes det bare med en ske.
Hæld den færdigkogte saft på flasker. Jeg konservere ikke min saft, men man kan evt skylle flaskerne i Atamon. Uden konservering kan saften sagtens holde en uge i køleskabet. Jeg satte en liter i køleskabet og resten hældte jeg på plasticflasker og satte i fryseren - lige til at tage op - og så er der frisk ribssaft igen :-) 
Lækker hjemmelavet Ribssaft til den danske sommer :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar