mandag den 27. januar 2014

Feriekage

Så har jeg igen været så heldig at holde ferie - og traditionen tro, har jeg lavet kage til mine søde kollegaer :-) Det blev til en kage med hvide Cake- Boss- Sponge -vanilje bunde...puha det var et langt ord!! ;-)
4 æg
300 g sukker
1 tsk. vanilje essens/ekstrakt/aroma
1,5 dl sødmælk
60 g smør (flydende smør kan også bruges)
250 mel
2 tsk. bagepulver
1/2 tsk. salt.

Sørg for at alle ingredienser har stuetemperatur.

Pisk æggene med din kagespade til røremaskinen i 4 minutter på høj volumen. Har du en håndholdt bruger du bare piskeriset.
Tilsæt sukker og pisk igen i 4-5 minutter til det er let og luftigt. Tilsæt vaniljen og pisk på den laveste volumen indtil den er indarbejdet i dejen.
Bland de tørre ingredienser i en seperat skål. Hæld skiftevis melblanding, mælk og smør i sukker/æg massen og pisk kun til det lige er indarbejdet i dejen.

Kagen bages ved 160 grader uden varmluft i ca. 40 min. Bagetiden afhænger jo helt af formen og portionens størrelse.
Jeg bagte portionen 1½ gang - det passede med en form på 25 cm og fik 3 flotte store bunde - dog skulle den bage lidt længere.
 Fyldet blev til jordbærmousse og skildpaddemousse. Jordbærmoussen blev som alle andre gange lavet efter opskrift fra leneskage og skildpaddemoussen fra charlottes-kager. Ovenpå lavede jeg en Cream Cheese frosting - lidt på slump faktisk!! Flødeost neutral fik en tur i røremaskinen sammen med flormelis og lidt vaniljekorn - vil tro jeg brugte 300 gram ost og 400 gram flormelis...det nemmeste er, at smage til, til den er som man gerne vil have den- både smag og konsistens.
Den blev taget rigtig godt imod på mit arbejde :-) Og jeg havde en super dejlig ferie :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar